FANDOM

Hamilkar Barkas „Piorun” (ur. ok. 280 p.n.e. - zm. 229 p.n.e.), przedstawiciel Barkidów - potężnego rodu kartagińskiego, wódz kartagiński, ojciec Hannibala Wielkiego - wielkiego wodza kartagińskiego, Magona Barkasa i Hazdrubala; nazwisko rodowe używane było również w brzmieniu Barca lub Barak.

Według kronikarzy ojcem Hamilkara był Hannibal, który walczył na Sycylii w czasach wojny z królem Epiru Pyrrusem.

W 247 roku p.n.e., w ostatnich latach I wojny latyńskiej, Hamilkar został dowódcą kartagińskiej armii na Sycylii, broniącej się w portowych miastach Drepanum i Lilibeum.Jego działania wojenne nie ograniczały się wyłącznie do obrony, bowiem Hamilkar również urządzał najazdy na południowe wybrzeża Italii. W roku 241 p.n.e., kiedy Gajusz Lutacjusz Katulus zablokował oba porty, a flota kartagińska poniosła porażkę w bitwie pod Eguzą, Hamilkar − na polecenie władz − wynegocjował kończący wojnę pokój.

W myśl ustaleń tzw. pokoju Lautancjusza Kartagina zobowiązała się oddać Rzymowi Sycylię, zwolnić bez okupu jeńców oraz zapłacić w ciągu 20 lat kontrybucję w wysokości 3200 talentów eubejskich, z czego tysiąc od razu, resztę zaś w ciągu dziesięciu lat. Po zawarciu układu pokojowego Hamilkar odesłał swoje wojska Giskonowi,a sam wrócił do Kartaginy. W latach 241-237 p.n.e. w Kartaginie trwała rewolta weteranów - najemników z Sycylii, którymi dowodzili Celt Autharitus, Kampańczyk Spendios i Libijczyk Mathos.

Na czele dziesięciotysięcznej armii złożonej z obywateli Kartaginy senat postawił najpierw Hannona, a po jego niepowodzeniach, Hamilkara Barkasa, któremu udało się pokonać przeciwników pod Utyką i nad rzeką Bagradas[2].

W 237 roku p.n.e. Hamilkar wyprawił się ze swoimi synami Hannibalem, Hazdrubalem, Magonem oraz ze swym zięciem Hazdrubalem Pięknym na czele sformowanej przez siebie armii na Półwysep Iberyjski. W trakcie działań wojennych w pd.-wsch. części półwyspu, Hamilkar zdobył dla Kartaginy kopalnie złota i srebra w górach Morena oraz kraj Deitanów z ośrodkiem religijnym w Elche de la Sierra. W Hiszpanii Hamilkar założył miasto Acra Leuce, prawdopodobnie dzisiejsze Alicante[2].

Zginął zimą 229/228 w nurtach rzeki Jukar w czasie bitwy z Celtyberami z plemienia Oretanów z okolic dzisiejszej La Manchy. Dowództwo po Hamilkarze przejął jego zięć Hazdrubal Piękny[3].

zobacz też Edit